takaisin

Kehon ja mielen kokonaisvaltainen harjoittaminen – 10 teesiäni

Kokonaisvaltainen balanssi

Kaikki valmennus on ensisijaisesti mielen valmennusta. Poikkeuksena voidaan pitää lapsiurheilijan kehon koneellistamista ja siinä ohessa mielen alistamista, mitä voidaan kokonaisuutena pitää ammattivalmennuksen sijaan lapsen hyväksikäyttönä urheilulle. Silloin urheilu on tärkeämpää kuin nuoren ihmisen elämä. Tämä ei ole ongelmallinen ilmiö vain urheilussa, mutta huippu-urheilussa näitä räikeitä esimerkkejä nousee esiin silloin tällöin. Tällaisessa tapauksessa nuori ei itse edes nauti urheilumenestyksestään.

Kehonsa voi toki koneellistaa aikuisenakin ihannoimalla fysiologiasi teorioita ja uskomalla, että kyllä se keho totuttamalla lopulta uskoo ja alistuu. Pidemmän päälle se aiheuttaa ongelmia ja tuskailua.

Kehon ja mielen harjoittamisessa on yllättävän paljon samaa, mutta yleensä keskitytään kehon harjoittamiseen ja mieli toimii siinä prosessissa vain kehonsa käskyttäjänä, johtajana, joka kuuntelee alaistaan ehkä jotenkuten, mutta pitää silti oman päänsä. Johtaja-mieli ei siis kunnioita työntekijä-kehoa. Keho palkitsee, kun mieli on läsnä, kuuntelee, ymmärtää, hyväksyy ja kunnioittaa. Usein tämä on paljon vaikeampaa, miltä kuulostaa. Kun kaikki valmennus ymmärretään mielen valmennuksena, siitä seuraa paljon hyvää.

Kehon ja mielen kokonaisvaltaisen harjoittamisen 10 teesiäni ovat:

UNELMOI

Unelmat ovat elämän kantava voima. Parasta on unelmoida sellaista, mihin voit vaikuttaa suoraan tai välillisesti. Unelma on jotain, mikä toteutuu joskus kaukaisessa tulevaisuudessa. Unelma saattaa toteutua eri muodossa tai tavalla kuin olit kuvitellut.

TAVOITTELE

Tavoitteet ovat konkreettisia päämäärä. Tavoitetta on vaikea asettaa yli vuoden päähän. On tärkeää olla tavoitteita, jotka ovat lähitulevaisuudessa. Suunnitelma on silloin mielekästä tehdä ja nähdä matka tavoitteeseen.

USKO

Usko itseesi ja siihen, mitä teet. Ilman uskoa unelmat haihtuvat ja tavoitteet hiipuvat. Uskoa koetellaan vaikeina hetkinä, joita kaikille tulee joskus. Usko luo tarkoituksen elämällesi.

TAHDO

Tahdonvoima on välttämättömyys, jotta saat aikaiseksi. Tahdonvoima on haaste, koska niin helposti elämä menee yrittämiseksi. Vaikka yrittäjyys on ihannoitu työtä arvostavassa yhteiskunnassamme, väkisin ei kannata puskea eteenpäin.

AJATTELE

Ajattelu ohjaa informaatioenergiaa. Ajattelu on jokaisen teon taustalla joko tietoisesti tai tiedostamatta. Tietoisuutta vähätellään monessa yhteydessä, kuten huippusuorituksen tekemisessä. Kuitenkin vain tiedostamalla toimintasi voit tehdä huippusuorituksia yhä uudestaan.

TUNNE

Tunne luo merkityksiä ja antaa syvempää sisältöä elämääsi. Ilman tunnetta kaikki tuntuu tyhjältä. Tunteet tekevät sinusta inhimillisen ja kokemuksellisesti yksilöllisen ihmisen. Tunnetta kannattaa käyttää älykkäästi ja opetella tuntemaan parempia tunteita. Se on mahdollista.

RAVITSE

Ravinnossa on tärkeää säännöllisyys, ravitsevuus ja riittävä energiansaanti. Sillä on merkitystä, mistä energiasi saat. Kuten nutrigenomiikka nykypäivänä osoittaa, geenisi aktivoituvat eri tavoin riippuen siitä, mitä juot ja syöt. Kannattaa vahvistaa hyvää bakteerikantaa ja sitä edistät luonnonmukaisesti kasvispainotteisella ravitsemuksella.

TOIMI

Toiminta on yhteisöllisyyden juttu. Työnteko, harrastaminen ja auttaminen ovat toimintaa parhaimmillaan. Sinulla on toivottavasti oma intohimosi kohde, joka auttaa sinua pysymään mukana yhteisöllisessä toiminnassa.

LEPÄÄ

Lepääminen ei ole laiskuutta. Uni on paras ja välttämättömin palauttaja. Hermostomme on latauksessa unen aikana. Jos lepo ja rentoutuminen jää vähiin, jossain vaiheessa väsähdät. Yleensä väsymys tulee ensin mieleen ja sitten koko keho alkaa väsyä. Joskus rajun fyysisen harjoittelun tai yksittäisen pitkän ja kovan suorituksen seurauksena saatat väsähtää kehollisesti.

LIIKU

Kaikenlainen ja monipuolinen liikunta on avain kehon hyvään oloon, kehon ja mielen balanssiin. Sinulle löytyy kyllä sopiva ja oikea tapa liikkua. Myös himoliikkujille kaikista tärkeintä on kevyt ja huoltava liike. Se on edellytys myös kovempaan kuntoon ja suorituskykyyn pääsemiselle kovan harjoittelun lisäksi.

Epigenetiikka on osoittanut, että kerran hyvässä kunnossa, helpommin aina uudelleen hyvässä kunnossa. Hyvä kunto tarkoittaa useimmiten hyvää terveyttä. Siksi lapsena aktiivisen ja liikkuvaisen elämäntavan oppiminen on ehkä arvokkainta, mitä lapselle voi antaa.

Ääripäät erottavat ja balanssi tukee kehitystä. Siksi tarvitset läsnäoloa. Kun olet läsnä, voit ymmärtää samanaikaisesti sekä taidetta että urheilua, jotka yleensä nähdään hyvin erilaisessa kontekstissa, vaikka molemmat luovat merkityksiä tähän hetkeen. Lopuksi vinkkaan Sebastian Siukosen blogin neljästä vuodenajasta - talvi. Se kannattaa lukea, jos haluat ymmärtää taiteellisuuden ja urheilullisuuden välistä yhteyttä.