takaisin

Johtajan terveyskunto - vähemmän on enemmän

johtajan terveyskunto

Terveyskunto määritellään Suomen Terveysliikuntainstituutin Terveysverkossa tilaksi, jonka avulla pystymme suorittamaan päivittäiset toiminnot tehokkaasti. Riittävä terveyskunto estää liikunnan puutteesta johtuvien sairauksien kehittymistä. Terveyskunnon neljä ulottuvuutta ovat:

  • kestävyyskunto
  • tuki- ja liikuntaelinten kunto
  • liikehallinta eli motorinen kunto
  • kehonkoostumus

 

NaBa-metodiin liittyy vahvasti motto: vähemmän on enemmän, mutta ei yhtään ei ole mitään.

Miksi vähemmän on enemmän tai jotenkin parempi? Eikö ole sitä parempi, mitä enemmän ja tehokkaammin pystyn suorittamaan? 

Kyllä ja ei. Hetkellisesti reservissä oleva tehokas suorituskyky on mahdollisuus. Kun on aika suoriutua jostakin tehtävästä ja saattaa käsillä oleva asia loppuun, reservissä oleva suorituskyky mahdollistaa venymisen normaalin suorituskyvyn yli terveyden siitä vielä kärsimättä. Mitä enemmän sinulla on reservissä terveyskuntoa, sitä nopeammin venymisestä palaudut. Jos reservit ovat vähissä tai nollilla, todennäköisesti sairastut.

Luontainen taipumus laiskuuteen

Lähes jokaisella meistä on luontainen taipumus laiskuuteen, mikä tarkoittaa säästöliekillä elämistä. Tämä johtuu siitä, että valmistaudumme hetkeen, jolloin tarvitsemme kaiken energiamme käyttöömme. Jos käytät joka päivä kaiken energiasi, olet veitsenterällä. Kun tarvitset reserviä, sinulla ei olekaan terveyskuntoa käyttää sitä. Saatat sairastua, jos ylipäänsä kykenet venymään.

Vähemmän on enemmän siitä syystä, että käyttäisit joka hetki juuri sopivan määrän energiaa, ja sinulle jäisi aina energiaa varastoon huolehtimaan terveyskunnostasi. Siten voit jonain päivänä venyä tarvittavan määrän, kun edeltävinä päivinä olet käyttänyt vähemmän. Tämä koskee erityisesti fyysistä suorituskykyä, mutta yhtä lailla psyykkistä kapasiteettiasi. Henkistä terveyspääomaa on vain vaikeampi tulkita ja käsitellä.

Henkinen ja fyysinen terveyskunto kulkevat pääosin sulassa sovussa

Kun teet asioita, joihin koet mielekkyyttä ja tunnet itsesi tärkeäksi, sinulla on enemmän henkistä energiaa käytettävissä. Silloin voit myös helposti ajaa itsesi loppuun asti. Tunnet, että jaksat ja jaksat, kunnes oletkin aivan naatti. Miten se on mahdollista, vaikka et rasita itseäsi fyysisesti? Tietenkin siksi, että aivot ovat kuin yksi suuri lihas, joka paahtaa täydellä teholla. Aivoille on myös annettava leponsa ja energiansa. Usein aivot lepäävät liikunnassa sekä tilanteissa, joissa vapaudut aivoja kuormittavista asioista, innostavistakin. Irtautumista ja vapautumista varten oikeaa lomaa tarvitaan.

Vähemmän on enemmän, kun olet kiinnostunut huolehtimaan terveyskunnostasi. Siitä syystä, että tavoittelet helposti liikaa – mikäli innostut. Sinulla on kuitenkin oltava valmiudet lisätä energiaasi ja parantaa tai ylläpitää terveyskuntoasi. Missä kulkee raja, että vähemmän riittää?

Terveyskunnon neljä ulottuvuutta

Terveyskunnon neljä ulottuvuutta ovat kokonaisuus, eivätkä suinkaan erillisiä asioita. Ne vaikuttavat aina toisiinsa. Kestävyyskunto, liikuntaelinten kunto, motorinen kunto ja kehonkoostumus muodostavat siis yhdessä terveyskuntosi eli perustan päivittäisille energiavoimavaroillesi – käyttöenergiallesi.

Kestävyyskunnon kehittämisessä vähemmän tehoja tarkoittaa enemmän hyötyjä.

Kestävyyskunnon harjoittaminen vaatii eniten aikaa, sillä käytännössä kestävyys paranee riittävän pitkäkestoisella liikuntasuorituksella kävellen sauvojen kanssa tai ilman, juosten, hiihtäen, pyöräillen, uiden, soutaen, luistellen, meloen ja niiden erilaisilla yhdistelmillä.

Kestävyyskuntoa eli sydän- ja verenkiertoelimistöä voit harjoittaa monin tavoin. Terveyskunnon kannalta parempi kestävyyskunto kehittyy oikeastaan vain matalalla teholla liikuttaessa ja sen verran kerrallaan, että et väsytä itseäsi harjoituksen aikana. Hyötyjen monipuolisuus riippuu siitä, miten harjoitat eli miten aktivoit kehoasi ja mieltäsi toimimaan hetkessä?

Tuki- ja liikuntaelinten kehittämisessä vähemmän isoja painoja kuin voimantuoton aktivoimista tarkoittaa enemmän hyötyjä.

Kun harjoitat laadukkaasti kestävyyskuntoasi aktivoiden lihaksistoasi eli käytännössä tukilihaksistosi ydintä (corea) toiminnan muodosta riippumatta samalla tavalla ryhdikkäästi, kehität myös tuki- ja liikuntaelimistöäsi kestävyysharjoituksen aikana. Siihen ei riitä samanlainen harjoitus samanlaisella lajimuodolla samanlaisessa maastossa, vaan siihen tarvitaan monipuolisuutta, joka aktivoi luonnostaan eri tavoin tuki- ja liikuntaelimistöä.

Metsässä ja mäkisessä maastossa liikkuminen tarjoaa hyvän harjoituslisän, eikä välttämättä tarvita kuntosalia. Kuntosalilla voit myös yksinkertaisilla valinnoilla saada vähemmästä enemmän hyötyä. Voit harrastaa triathlonia tai juosta hyvin vaihtelevilla alustoilla. Maila- ja pallopelit hyvin verrytelleenä, eikä liian tosissaan ottaen, antavat hyvän ärsykkeen tukilihaksistolle.

Liikehallinnan eli motorisen kunnon kehittämisessä vähemmän on enemmän siksi, että tähän harva kiinnittää lainkaan huomiotaan. 

Harva johtaja aloittaa uuden taitoa vaativan fyysisen harrastuksen. Ylipäänsä vaatii melkoista rohkeutta ja asennetta, jos nelikymppinen aloittaa telinevoimistelun tai seiväshypyn. Valitettavasti lasten suosimasta trampoliinin hyppelystäkään ei moni aikuinen innostu. Ja kuten todettua, innostumisessa on oma riskinsä. Se saattaa jäädä lyhyeksi, jos innostuu aluksi liikaa. Valmiudet eivät enää ole samat kuin nuorella.

Liikehallinnasta huolehtiminen on tärkeää erityisesti siksi, että moni kaatuminen liukkailla tai muu tasapainon menetyksestä seuraava loukkaantuminen olisi estettävissä pienillä aktiivisilla toimenpiteillä, jotka kohdistuvat liikehallinnan kehittämiseen. Siksi motorisen kunnon ylläpito on tärkeää.

Terveyskunto on kokonaisuus

Onneksi liikehallinnan ylläpito tulee mukana, mikäli harjoitat kestävyyskuntoa monipuolisesti huolehtien samalla oikeasta lihaksiston aktivoitumisesta eli voimantuotosta. Olennaista on, että et ole jumittanut lihaksistoa enemmällä harjoittelulla, vaan olet hyväksynyt, että vähemmän on enemmän.

Voimistelun kaltaiset liikkeet ja sopiva voimantuotto mahdollistavat lihaksiston elastisuuden ja kimmoisuuden säilymisen parempana vuosien kuluessa. Kun voimantuoton (tuki- ja liikuntaelimistö) sekä elastisen toimintakyvyn (liikehallinta eli motorinen kunto) harjoittaminen yhdistyvät kestävyyskunnon harjoittamiseen sopivalla tavalla, terveyskunnon pohja on erinomainen – unohtamatta kuitenkaan ravinnon ja rentoutumisen merkitystä.

Kehonkoostumuksessa vähemmän viskeraalista eli sisäelimiä ympäröivää rasvaa mahdollistaa enemmän terveitä ja energisiä elinvuosia.

Oikeassa paikassa oleva läski ei välttämättä haittaa, jos terveyskunto on muuten mallillaan. Sen sijaan sisäelinten ympärille kerääntyvä viskeraalinen rasva on merkki siitä, että sinun kannattaa kiinnittää enemmän huomiota terveyteesi. Viskeraalisen rasvan osalta vähemmän on todellakin enemmän terveyden kannalta. Mitä vähemmän viskeraalista rasvaa sinulla on, sitä nuorempi olet biologiselta iältäsi – unohtamatta kuitenkaan psyykkistä vointiasi.

Vähemmän on enemmän aina, kun teet oikeita asioita, oikealla tavalla ja oikeaan aikaan. Se puolestaan vaatii erinomaista itsetuntemusta. Siksi on syytä hyväksyä, että on tärkeämpää tehdä vähän kaikkea, kuin olla kokonaan tekemättä. Paljon kaikkea ei ole hyväksi terveyskunnollesi.