takaisin

Voitontahtoa – 7 näkökulmaa tulostavoitteisiin

urheiliija

Tahdonvoima on numero 1

Voitontahto on suuri voimavara, mutta se voi olla myös voittamisen hidaste, jopa este. Ydin on henkisessä valmennuksessa. Urheilijana joko uskot, että parhaasi riittää voittamiseen ja samalla hyväksyt, että se ei välttämättä riitä. Parhaaseesi pystyt kuitenkin vain uskomalla itseesi ja hyväksymällä sen, mihin kykenet. 

Huippusuoritus ja voittaminen mahdollistuvat, kun tahdonvoimasi on riittävän suuri. Se tarkoittaa, että olet läsnä ja todella haluat tehdä parhaasi. Mikäli tahtosi kohdistuu enemmän lopputulokseen kuin itse suorituksen tekemiseen, tulos jää vajaaksi. Juuri tästä syystä sisältäsi kumpuava motivaatio suoritusta kohtaan tekee läsnäolosi aidoksi. Siten huipputuloksen tekeminen mahdollistuu.

Ajattelusi on ratkaisevassa osassa

Mielikuvat ovat ajatuksia suoritukseen liittyen. Ohjaamalla ajatuksiasi positiiviseen ja onnistumiseen, ennakoit tulevan toimintasi toivomallasi tavalla. Mikäli puolestaan mietit, miten suorituksesi voi mennä pieleen ja pelkäämällä epäonnistumista, valmistaudut tekemään ei-toivotun tuloksen. Ajattelusi on aina toimintasi taustalla, tietoisesti tai alitajuisesti, siksi on syytä valita positiivinen ajattelu.

Tunteita kannattaa kuunnella

Tunteesi kertovat sinulle, miten kehosi voi. Tunteet parantavat ymmärrystäsi valmistautuessasi huippusuoritukseen, mutta tunteiden ei saa antaa johtaa. Kehosi kertoo, oletko balanssissa. Kannattaa kuunnella, miltä sinusta tuntuu. Lisäksi on hyväksi kunnioittaa tuntemuksia ja tehdä tarvittavia muutoksia, jotta vahvistaisit oikeanlaista vireystilaa. Siten tunteesi ovat voimavara onnistumiseen, kun opit tunnistamaan eri tunnetiloja ja vahvistamaan sinulle oikeita.

Kevyt liike on välttämättömyys

Kun et tiedä, mitä tekisit, liiku kevyesti. Mene metsään rauhoittumaan ja olemaan läsnä. Huolla kehoasi kevyellä jumpalla tai venyttelyllä. Kovien suoritusten takana on runsaasti kevyttä ja huoltavaa liikkumista valmistavan harjoittelun lisäksi. Kevyellä liikunnalla voit ladata akkusi täyteen huippusuoritusta varten.

Muu toiminta virkistää mielesi

Siirrä ajatuksesi välillä ihan muualle. Tee jotain, mikä ei liity lainkaan huippusuorituksen vaatimuksiin. Muu toiminta on voimavara, josta voit ammentaa, kun epäilet rahkeittesi riittävyyttä. Se ei ole välinpitämättömyyttä, vaan armollisuutta. Vahvistat hyväksyntää sille, että voit rauhassa nauttia huippusuorituksen tekemisestä.

Ravinnon laadulla on väliä

Millaisessa vireystilassa olet, ratkaisee lopulta kehosi ravitsemustila. Voit toki venyä ilman tasapainottavaa ja energisoivaa ravintoa – enkä tarkoita ravinnon energiapitoisuutta, vaan virkeysvaikutusta ilman haittavaikutuksia. Kahvilla voi nostaa vireystilaa, mutta pidemmän päälle oikea tapa on ravinnepitoiset luonnon antimet mahdollisimman alkuperäisessä muodossaan. Ne ovat perusta huipputuloskunnon rakentamiselle.

Lepo uudistaa sinut

Lepäämisen muotoja on monia. Yksi tärkeimmistä on uni, johon kannattaa panostaa. Toinen on kyky rentoutua siten, että tyhjennät mielesi turhista ajatuksista. Sitä kutsutaan meditaatioksi. Meditoida voi monella tapaa. Paras tapa juuri sinulle on sellainen, joka vahvistaa uskoasi onnistumiseen. Mikä voisi olla sinun tapasi rentoutua? Uni on itsessään tapa, jolla jokainen meistä vahvistaa voimavarojaan.

7 näkökulmaa balanssiin

Huippusuoritukset tulevat kuin itsestään, kun kaikki 7 näkökulmaa ovat balanssissa. Olet sitä suorituksessasi, mitä kehosi ja mielesi juuri sillä hetkellä kykenee toteuttamaan. Mille annat merkityksen, sille annat voimiasi. Merkitys muodostuu valmistautumisestasi huippusuoritukseen. Onnistut, kun teet sen huolella rakentaen kokonaisvaltaisen perustan.